SignPro Benelux
Avignonlaan 33
5627 GA Eindhoven
T: 040-293 2525
Het jaarprogramma van SI’BON ontkomt niet ook aan huidige lockdown malheur; waar anders de kick-off bijeenkomst op massale toeloop kan rekenen konden de leden nu op het web terecht voor een kick-off vanuit de studio. Op dinsdag 16 januari organiseerde SI’BON voor de leden een rondetafelgesprek, jaarcijfers en een stimulerend praatje van veelprater Jos Burgers die de kijkers een spiegel voorhield.
Aan de tafel in de studio waren aangeschoven: Tinus Kouwenberg van Stickercompany, Paul Brouwer van Brouwer Sign, Jan Nales van Virupa en Kim Havelaar van ISCA Nederland. Onder leiding van Ron van Rijssel, directeur SI’BON, inventariseerde met het panel het afgelopen jaar en keek alvast vooruit naar 2021. Alle deelnemers hadden na een goede start in het eerste kwartaal van vorig jaar problemen, maar waren vervolgens redelijk positief over de uitkomsten van 2020. De coronapandemie zorgde niet alleen voor wegvallen van omzet, maar bracht ook nieuwe omzet door grote hoeveelheden stickers, preventieschermen, ontsmettingszuilen, etc. weg te zetten.
Niet alleen negatief
Virupa moest niet alleen afrekenen met de snel wisselende orderpositie door ophouden van orders in die eerste periode, maar werd vorig jaar ook geconfronteerd met een brand waarbij het complete bedrijfspand afbrandde. Nales toonde zich dankbaar voor de ondersteuning die hij kreeg van collega bedrijven uit de regio waardoor er snel weer gewerkt kon worden. Ook de verzekering werkte mee waardoor er al snel in een ander pand kon worden gestart met de eigen productie.
Het ging ook nog over thuiswerken; voor Tinus Kouwenberg een vrijwel onmogelijke zaak. Ook voor de anderen gold dat produceren betekent dat de werkvloer goed bezet moet blijven. Daar zijn bij de deelnemende bedrijven maatregelen voor genomen. Klantencontacten in deze tijd verlopen wel anders. Juist grote ondernemingen, zoals de retailbedrijven waarvoor Virupa veel werkt, laten hun medewerkers zoveel mogelijk thuiswerken. Een bezoek zit er dan niet in. Brouwer gaat de laatste tijd juist wél weer vaker bij de klanten langs.
Er waren duidelijk niet alleen negatieve ervaringen in 2020. Zo meldde Kim Havelaar van ISCA dat het bedrijf meer energie is gaan steken in het aanbieden van complete (sign)producten voor haar afnemers, hoofdzakelijk signbedrijven. En dat heeft voor ISCA goed uitgepakt.
Interieur
Vooruitlopend op de cijfers die Van Rijssel presenteerde bleek ook al in het rondetafelgesprek dat interieur een onderdeel is dat ook vorig jaar relatief goed doorliep en steeds belangrijker wordt. Kouwenberg vatte dat nog het best samen: “Voorheen plakten we alles behalve behang, nu zijn we erg blij dat we met de huidige machines ook individueel behang kunnen leveren.” Hij kijkt inmiddels ook naar mogelijkheden om met zaken als interieurfolie en behang op de BtC markt actief te worden heeft daar ook al een begin mee gemaakt.
Enquete
SI’BON had ook dit jaar de leden een enquete gestuurd. Daar kwamen nog verrassend positieve resultaten uit, waaronder de positieve ontwikkeling in interieur. De bij SI’BON aangesloten bedrijven lijken het op basis van deze enquete nog niet zo gek gedaan te hebben, 47% gaf aan in 2020 winst geboekt te hebben (tegenover 65% in 2019). Q2 was voor vrijwel iedereen een slecht kwartaal; ook de signbedrijven hebben gebruik gemaakt van de NOW subsidie. In Q2 was dan 59%, in Q3 en in Q4 was dat bij 22% het geval. Het meeste personeel is ook in dienst gebleven. De inhuur van zzp’ers is scherp gedaald; in 2019 huurde 66% van de bedrijven zzp’ers in. In 2020 gebeurde dat bij 17% van de bedrijven.
De meeste ondervraagde bedrijven (63%) hadden op het moment van invullen goede verwachtingen voor 2021. Opvallend was dat niemand dacht dat 2021 een slecht jaar wordt. Die verwachtingen sluiten aan bij wat ook het panel vaststelde. Er zijn door de lockdown behoorlijk wat opdrachten uitgesteld die voor een deel alsnog zullen doorgaan na beëindigen van deze maatregelen. Dit terwijl de panelleden op dit moment al een behoorlijke orderportefeuille hebben.
Druk, druk, druk…
Vervolgens was het de beurt aan Jos Burgers die, op de van hem inmiddels bekende humoristische wijze, serieuze zaken aansneed waarover elke ondernemer af en toe zou moeten nadenken. Met stellingen als “druk, druk, druk is één ding, rendement is iets anders” hield hij een interessant betoog al werd zijn presentie geplaagd door de nodige technische malheur.