SignPro Benelux
Avignonlaan 33
5627 GA Eindhoven
T: 040-293 2525
Bij de gebruikelijke persconferentie van de organisatie op de derde dag van de FESPA Global Print Expo in München horen we dat er gedurende de eerste twee dagen zo’n dertig procent meer bezoekers de poortjes bij de ingang hebben gepasseerd in vergelijk met het vorige evenement in Berlijn.
Het resulteert in een goed gevulde beursvloer al is het niet in alle segmenten even druk. Verschillende standhouders laten zich positief uit over de kwaliteit en interesse van de bezoekers.
Kleine bedrijven in de lift
De Global Print Summit, waarbij cijfers uit de markt worden verzameld, is recent afgerond. De voorgaand Summit dateert alweer van 2018. Er wordt tijdens de persconferentie alvast een tipje van de sluier opgelicht. Er deden zo’n 1.800 respondenten mee, verdeeld over 120 landen. De gemiddelde groei is met zes procent sinds 2018 niet heel erg hoog. Met de voorgaande jaren daarin verdisconteerd kun je toch spreken van een behoorlijk herstel na de Covid epidemie. Opvallend gegeven is dat juist bij bedrijven tot vijf werknemers de groeicijfers aanmerkelijk positiever zijn dan het gemiddeld.
Positief
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker issue binnen de sector. Zo’n 75 procent van de klanten van de ondervraagde bedrijven stelt het onderwerp aan orde. Ook een opvallend gegeven is dat zo’n 70 procent van de ondervraagde bedrijven zegt dat ze hun producten/productie verduurzaamden zonder gevolgen voor het prijsniveau en of de omzet.
In de top drie van vragen van klanten staan korte doorlooptijd, kleine oplages en ‘personalisation/versioning’ bovenaan. Als het gaat om de aankoopverwachtingen en de technologie die daarbij wordt gekozen staan vlakbed- en hybride printers uitgerust met uv technologie met stip bovenaan. Eco-solvent wordt hier als tweede genoemd. Hierna zijn de snijsystemen aan de beurt. Latex/resin valt net buiten de top drie.
Het blijft altijd lastig om zulke globale cijfers te interpreteren. Godfried Bomans schreef ooit: “Een statisticus waadde vol vertrouwen door een rivier die gemiddeld één meter diep was. Hij verdronk.” Het complete rapport wordt nog in juni vrijgegeven.
Sign Again
Partnerships worden steeds belangrijker. Printerfabrikanten werkten altijd al samen met mediaproducenten op beurzen. Een andere vorm van partnership zagen we terug op de stand van Durst die plek had ingeruimd voor Sign Again, het door Probo opgezette recyclebedrijf waarbij pvc doek na gebruik wordt teruggenomen en verwerkt in plaatmateriaal. Sign Again trekt nu Europa in. Reden waarom ze op deze beurs staan. In een concept waarin duurzaamheid centraal staat is de afstand tot de markt letterlijk cruciaal. Je moet de grondstof voor de Sign Again plaat liefst in de eigen regio inzamelen en tot plaatmateriaal verwerken. Dit gebeurt nu door een franchiseketen onder het Sign Again label op te zetten. Er worden met verschillende printondernemers in Europa gesprekken gevoerd en ook aan de overtocht naar het Amerikaanse continent wordt gewerkt. De aanwezigheid op FESPA moet helpen dat proces te versnellen. Probo oprichter en eigenaar Erwin Postma toont zich enthousiast over de response die hij in München krijgt. Inmiddels wordt in Dokkum gewerkt aan andere vormen van materiaalrecycling.
DTF+
Chinese producenten zijn er altijd waarbij veelal stoïcijns standpersoneel bezoekers moet verleiden om te kiezen voor nieuwe fenomenen zoals DTF. De kopers zit echter niet te wachten op rechtstreek contact met Chinese producenten. De distributiebedrijven die deze producten naar Europa halen zorgen vaak nog voor aanpassingen zodat ook aan de Europese richtlijnen wordt voldaan. En inmiddels hebben ook Mimaki, Brother en Ricoh een DTF printer in het aanbod. De eerste DTG UV printers waarmee direct verwerkbare stickers worden geproduceerd stonden in verschillende varianten op de beurs. Maegis distribueert als eerste een eigen variant, de RS Pro Transfer. Maegis had er als partner van Fiery zowaar een plek op de EFI stand mee veroverd.
Niet alleen in China maar ook in Zuid Europa vind je nog steeds bedrijven die nieuwe toepassingen op basis van inkjet ontwikkelen waarbij sprake is van een maatwerk aanpak voor bijvoorbeeld het bedrukken van schoenen of het drukken op papieren draagtassen. Personalisering van gebruiksvoorwerpen is een groeimarkt en het werkterrein van een groeiend aantal e-commerce platforms. Ook merkfabrikanten zijn nu op zoek naar mogelijkheden om een stuk van die markt te gaan bedienen. ‘Mass customisation’ is hier de heilige graal.
Amsterdam
Op dag drie was er ook plaats voor ontspanning tijdens de FESPA Party Night, waar het aandeel Nederlandse en Belgische bezoekers dit jaar iets kleiner was. Gefeest werd er evengoed wel. De FESPA Global Print Expo 2024 wordt volgend jaar gehouden in Amsterdam, van 19-22 maart. Dan zal ook het onderdeel SportWarePro voor het eerst worden toegevoegd als beursonderdeel.