Facebook LinkedIn RSS Twitter
Sibon_0001_Banner-singpro
Leader 1

Nieuws: Vakdag Print - Sign scoort

08-02-2019

De Vakdag Print & Sign had dit jaar als thema Scoren door innoveren’.De Vakdag Print & Sign, met dit jaar als thema Scoren door innoveren’, bood als netwerk evenement ook in de 6e editie als vanouds een mengeling van gesprekken op de stand van de aanwezige vakdagpartners, collega’s en inspirerende presentaties. Keynotespreker Marco Aarnink was een van de publiekstrekkers. Hij legde niet alleen de plannen voor zijn nieuwe bedrijf Print.com uit, maar kondigde liefst twee overnames aan. Kijk voor beelden in onze fotogalerij

Het aantal deelnemende partners uit de signmarkt lag dit keer lager. Dat weerspiegelde zich in de achtergrond van veel bezoekers die vooral uit de grafische markt afkomstig waren. Toch kon op een aantal stands ook over de ontwikkelingen in de signmarkt worden gesproken met partners.

Probo vormt met hun aanbod voor steeds meer bedrijven een aanvulling op hun eigen productie. Spandex was vertegenwoordigd met een eigen stand, maar ook vakdagpartners zoals Agfa, Canon, Fujifilm, Igepa en Ricoh bedienen naast hun grafische klanten de signmarkt. Het zelfde geldt voor softwareleverancier Multipress en platformbedrijf Prindustry. Vanuit de signmarkt was daarnaast FESPA Nederland aanwezig als partner, net als SignPro Benelux.

Het sprekersprogramma bood verschillende vakinhoudelijk sessies waarbij Tinus Kouwenberg van StickerCompany zorgde voor het signaandeel. Hij legde, net zoals eerder in het artikel in signPro nr 4 van 2018, uit hoe veelzijdig toepasbaar stickers zijn. Je kunt op elke ondergrond binnen en buiten stickers kleven. Hij stond er als ambassadeur voor Canon. In 2018 werd door Canon bij StickerCompany de Océ Colerado geďnstalleerd. Volgens Kouwenberg precies de goede machine voor de job.

Print.com

In de keynote van Marco Aarnink kwam de signproductie terug als deel van het aanbod dat Print.com biedt. Met overnames van TMB Print &Sign uit Schijndel en Brezo uit Kampen beschikt Print.com over eigen sign en textiel productie.

TMB Print & Sign werd door Print.com overgenomen in samenwerking met drukkeij Kampert-Nauta. Dit bedrijf is op zijn beurt onderdeel van de Koninklijke Drukkerij Em de Jong en bedient een aantal grote retailketens met onder andere het wekelijkse instore reclamemateriaal. Die productie wordt ondergebracht bij TMB en daar komt de productie bij van orders die klanten van Print.com aanbrengen. Met Brezo kan Print.com de behoefte aan bedrukt textiel invullen voor de klanten.

Dat juist in deze segmenten werd besloten zelf de productie ter hand te nemen komt vooral om dat veel spelers in de markt niet konden voldoen aan de vragen van Print.com. Arnink zei op termijn te kijken naar de markt voor relatiegeschenken, maar vindt dat nu nog te vroeg. Wat de drukwerkproductie aangaat ziet Aarnink voorlopig genoeg mogelijkheden om die in te kopen. Er is daarvoor genoeg capaciteit voorhanden in de markt.

Aarnink nam de toehoorders eerst mee terug naar de start van Print.com om in een aantal stappen uit te komen bij de nu ontwikkelde strategie. De eerste stappen om klanten te binden aan het bedrijf werden in februari vorig jaar genomen. De response van die eerste groep klanten werd medebepalend voor een aantal keuzes die daarna gemaakt zijn. Aarnink legde uit dat hij voor de activiteiten van Print.com drie marktsegmenten ziet waarvoor het bedrijf wil werken. Voor de kleinzakelijke markt met ZZP-ers komt er een selfservice model. Om het MKB te bedienen wordt samengewerkt met resellers Met groot zakelijke klanten, met inhouse ontwerpfaciliteiten, neemt Print.com wordt rechtstreeks zaken gedaan.

Omgang met klanten

Eerder al had voormalig hockey bondscoach Marc Lammers als eerste keynotespreker het toegestroomde publiek voorgehouden dat je om verder te komen niet terugmoeten kijken maar juist vooruit. Het gaat om verbeteren. Tegelijkertijd legde hij uit dat het analyseren van data waarop je je verbeteringen baseert helpt. Dat geldt net zo goed voor het bedrijfsleven. Zijn betoog was gelardeerd met voorbeelden uit zijn eigen hockeyverleden.

Jos Burgers, was al eens eerder te gast. Thema dit keer ‘Klanten zijn net mensen”. Hij ging moeiteloos verder waar hij 5 jaar geleden stopte en ook nu kwam het inmiddels befaamde voorbeeld voorbij dat klanten geen boren kopen maar gaten. Een thema dat alle kanten op kan en gaat als dat door Burgers wordt behandeld. Ook de eigen hond Snuf speelde er een rol in. Burger behandelde een serieus thema over de omgang met klanten met de nodige humor in zijn betoog. Hierna was het tijd voor de afsluitende netwerkborrel.
Kijk voor beelden in onze fotogalerij

Lid worden? Of adverteren?

Laat u door ons terugbellen.

283x236_blok__Custom_
Y_190109_S_P19-Banner-283x236px-Registreer
web-banner-VSBN

Poll

Is de invloed van vakanties van opdrachtgevers van invloed?

zzsignplein_logo2
Lees online!

Lees Signpro Online!

Zoeken in eerdere edities? Bekijk ze hier

Aanmelden bij signpro.nl