SignPro Benelux
Avignonlaan 33
5627 GA Eindhoven
T: 040-293 2525
De 2023 editie van de Sign & Print Expo kende minder standhouders dan de voorgaande editie. Dat was geen reden voor bezoekers om niet te komen.
De organisatie zelf telde 6200 bezoekers. Wat het aanbod aan signproducten aangaat was het hele scala op de beurs te vinden, al waren daar minder dealers bij betrokken. Roland en Mimaki bemanden bovendien een eigen stand, waar ook recent aangekondigde systemen te zien waren. Het aanbod aan grafische producten/diensten was flink gekrompen.
Ook personeel als bezoeker
Bedrijven die de beurs bezochten namen weer personeel mee, die trend was een tijdje weg. Het kwam de levendigheid in de hal ten goede. Waar het voorheen alleen een uitje voor het personeel was worden werknemers nu meer betrokken bij de marktontwikkelingen en wordt educatie belangrijker. Vanuit die optiek draagt een beursbezoek bij aan het versterken van de teamspirit en kun je als ondernemer op meer support van je mensen rekenen als er in het bedrijf iets gaat veranderen of als er investeringen worden gedaan. Maar er lopen ook ondernemers rond die, voordat er wordt geïnvesteerd, het aanbod nog een keer willen vergelijken en daarvoor gericht een aantal stands bezoeken. Het werkt ook andersom. Probo, dat zich dit keer bescheidener presenteerde, had een ontmoetingsplein gecreëerd en behoorlijk wat medewerkers meegenomen om face to face in gesprek te gaan met klanten.
Andere events
De beurs bood ook onderdak aan een aantal evenementen waaronder de door FESPA Nederland georganiseerde World Wrap Master Netherlands. Tegelijkertijd organiseerde het VIGC haar BOPE (Benelux Online Print Event) waarin de actuele status van web2print werd doorgenomen, maar ook de mogelijkheden van personalisatie. Het van oorsprong Vlaamse VIGC begeeft zich steeds vaker buiten de landsgrenzen en trok met deze bijeenkomst zowel publiek uit Nederland als België. Ook de Vakgroep Lichtreclame Techniek Nederland hield een bijeenkomst waar het gebruik van neonverlichting centraal stond. Daarnaast waren er dagelijkse presentaties in het beurstheater over uiteenlopende onderwerpen.
Primeurs
Beursprimeurs waren er ook. Roland toonde een deel van de nieuwe TrueVIS printers, waaronder de met resin inkt uitgeruste AP-640 uitvoering. Deze printer mocht op de nodige belangstelling rekenen. Bij Roland verwacht men dat de nieuwe printers komende maand bij de dealers staan en dat in mei kan worden begonnen met het uitleveren. Voor Mimaki ligt de datum voor de TxF150-75 nog wat verder weg. Haar eerste Direct to Film printer had veel belangstelling. Mimaki claimt dat haar printer een robuustere oplossing levert. En komt later nog met meer nieuws over partners die betrokken worden bij de integratie. Mimaki zal zelf geen complete productiestraat bouwen.
Ook de stands waar complete DTF installaties stonden opgesteld mochten op veel belangstelling rekenen. De hausse daarin lijkt enigszins voorbij maar er worden nog steeds behoorlijk wat installaties verkocht. De keuze wordt ook groter met snellere printers of printers uitgerust met 8 in plaats van 4 kleuren. DTF installaties waren onder meer te zien bij Man Print & Sign, Pals Print & Screen en Maegis.
Maegis
Maegis was enkele jaren terug een van de eerste bedrijven die in het DTF traject stapte. Ook deze toeleverancier had een primeur. De RSPro, een printer uitgerust met uv led inkt waarmee je direct inzetbare stickers maakt. Het procedé heeft verwantschap met DTF, alleen hier is de lijmlaag al vóóraf op een film aangebracht. Daarop wordt gedrukt met wit, kleur en kleurloze vernis. Aan het eind van het proces kun je de sticker direct afnemen en toepassen zonder contoursnijden en het handmatig toevoegen van applicatietape. De lijm hecht op uiteenlopende ondergronden.
Inhaker
Ook de nieuwe Inhaker was eigenlijk een primeur: de Inhaker Outdoor en de Inhaker Long-term. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor kortstondige of juist langdurige toepassingen buiten. Met het festivalseizoen in aantocht een belangrijke uitbreiding. IGEPA, verdeler van De Inhaker had samen met Inhaker-uitvinder Cees Bolijn een gezamenlijke stand om deze nieuwe varianten te presenteren.
Volgend jaar niet
De volgende editie van deze beurs is er pas weer in maart 2025.Onder een nieuwe naam gaat de organisatie zich richten op Printing, Signing & Promotional items. Goed nieuws voor veel standhouders die sowieso liever een tweejaarlijkse frequentie van dit evenement zien. Of de organisatie Easyfairs hieraan gehoor heeft gegeven is de vraag; volgend jaar, van 19 t/m 22 maart, strijkt namelijk de Fespa Global Expo neer in de RAI in Amsterdam. Dit feit zal zeker een beslissende rol hebben gespeeld in de beslissing een jaartje over te slaan.
De beelden hieronder geven nog een impressie van de beurs.