Facebook LinkedIn RSS Twitter
Sibon_0001_Banner-singpro
Leader 1

Reputatie en groei

Het nieuwe jaar is inmiddels al even onderweg. Voor een deel van de signmarkt is januari geen vetpot. ‘we zijn rustig aan opgestart’ heet dat dan, als je vraag hoe het gaat. Veel opdrachten komen pas in de 2e helft van januari los waardoor de omzet in de eerste 2 weken bij veel bedrijven tegenvalt en een deel van de capaciteit ongebruikt blijft. Hier wreekt zich dat er veel vrije dagen zijn rond kerst en oud en nieuw waarin werknemers steeds meer gebruik maken van de gelegenheid om ook nog een vakantietrip te ondernemen aan het begin van het nieuwe jaar. Beslissingen over orders worden pas genomen als iedereen weer terug is in zijn of haar kantoor. Die orders moeten dan ook liefst met spoed worden gemaakt en afgeleverd wat weer ongunstig is voor het in de hand houden van de kosten. Het verlies in de eerste weken wordt hiermee niet goedgemaakt.

Vakantiedip

Dit fenomeen kenden we vooral van de zomerperiode, maar doet zich nu vaker voor. De voorjaarsvakantie, paasvakantie en herfstvakantie zijn wordt steeds zichtbaarder in de omzetcurve. Die daling begin in de vakantieperiode maar doet zich ook nog in de week of weken aansluitend aan de vakantie voor. Het tast de winstgevendheid van bedrijven aan.

Vraag is hoe je je daar tegen kunt wapenen. Je kunt in de weken voorafgaand aan zo’n vakantieblok extra tijd te steken in het opzoeken van klanten in de hoop extra werkvoorraad te scoren voor de zwakke weken. Je kunt bij het uitbrengen van offertes korting te geven als orders voor een bepaalde datum worden geplaatst. Vraag is wel hoeveel korting nodig is om de klant in beweging te krijgen en of dat niet leidt tot permanente prijsdalingen?

Je kunt in je calculatie ook het aantal verkoopbare productieuren terugbrengen en aanpassen aan de realiteit, waardoor de uurprijzen stijgen en alle klanten naar ratio van de omzet meebetalen voor de verliesuren, zodat je winstgevendheid op peil blijft. Risico is dan wel dat je vaker te horen krijgt dat je uitgebrachte offerte te duur werd bevonden waardoor je alsnog verlies maakt.
 

 

Herman Hartman
Hoofdredacteur SignPro Benelux

Lid worden? Of adverteren?

Laat u door ons terugbellen.

283x236_blok__Custom_
Y_190109_S_P19-Banner-283x236px-Registreer
web-banner-VSBN

Poll

Is de invloed van vakanties van opdrachtgevers van invloed?

zzsignplein_logo2
Lees online!

Lees Signpro Online!

Zoeken in eerdere edities? Bekijk ze hier

Aanmelden bij signpro.nl