Facebook LinkedIn RSS Twitter
Sibon_0001_Banner-singpro
Leader 1

Duurzaam

Veel ondernemers in de signbranche hebben een haat liefdeverhouding met het begrip duurzaam. Dat kom niet in de laatste plaats door de houding van klanten. Een aantal ondernemers heeft in de afgelopen jaren geïnvesteerd om het productieproces en finale producten duurzamer te maken door terugdringen van energieverbruik en vermindering van de uitstoot van oplosmiddelen bij productie of door recylebare materialen te kiezen als basis. Die inspanningen zijn niet altijd goed opgepikt door de markt. Signondernemers die zich hier extra inspannen zien hun milieuvriendelijker alternatief nog al eens afgewezen, als dat het aanbod duurder maakt dan dat van concurrentie.

Duurzaam inkopen

Paradoxaal komt die afwijzing juist vaak van opdrachtgevers bij de overheid die zelf als richtlijn hebben dat de inkoop duurzaam moet zijn. Bij grote beursgenoteerde ondernemingen is het vaak van hetzelfde laken een pak. Dat opdrachtgevers zo handelen komt vaak door het feit dat er binnen onze bedrijfstak maar weinig objectieve normen zijn, uitgezonderd de verlichte reclame, waarmee we het aanbod qua duurzaamheid kunnen onderbouwen met harde cijfers of certificaten. Certificering van grondstoffen, of halffabricaten voor de traditionele reclametoepassingen is nauwelijks aan de orde. Het enige alternatief daarvoor is dat signbedrijven hun proces certificeren volgens ISO 14001. Met de nieuwe interieurtoepassingen zijn er meer mogelijkheden om gecertificeerde producten te gebruiken, maar daarover wordt nauwelijks met de markt gecommuniceerd op bedrijfstakniveau. Dat heeft de grafische sector in zowel Nederland als België beter op orde met bijvoorbeeld het FSC certificaat.

Offertes

Een proactieve aanpak op bedrijfstakniveau is gewenst als we binnen onze bedrijfstak willen dat duurzaamheid een doorslaggevende rol speelt bij het beoordelen van offertes door opdrachtgevers. Misschien moeten we tot die tijd er een apart kopje duurzaamheid aan toevoegen in elke offerte, om de keuzes toe te lichten.
 

Herman Hartman
Hoofdredacteur SignPro Benelux

Lid worden? Of adverteren?

Laat u door ons terugbellen.

web-banner-VSBN

Poll

Duurzaamheid benoemen in offertes?

zzsignplein_logo2
Lees online!

Lees Signpro Online!

Zoeken in eerdere edities? Bekijk ze hier

Aanmelden bij signpro.nl

© 2017 SignPro Benelux